LMP GÖD

Ez a gödi lmp-sek blogja. A pártból kilépett önkormányzati képviselő, Hlavács Judit itt folytatja: zoldgod.blog.hu

Friss topikok

  • É-K Zs.: A mélyalapozás időpontja: aug. 1. szerda. Várunk minden lelkes önkéntest, aki szeretne tenni Gödért! (2012.07.04. 13:47) Megszépül a gödi vasúti aluljáró
  • Hlavács J: Megvolt a bizottság (ismét nem lett döntés), és a tegnapi testületin (természetesen) megszavazták ... (2011.12.09. 09:55) Forró vizet a plafonra
  • Hlavács J: Friss hírek: a mai (okt. 26.) testületin "tudomásul vettük" a kormányhivatal észrevételeit, de a r... (2011.10.26. 13:45) Megint szemét - szemétügyek IV.
  • Sparhelt: Hogy miben nincs igazuk? Nem tudom. Ugye az igazság meglehetősen árnyalt dolog, ritkán van birtoká... (2011.06.30. 12:47) Gödi LMP hírlevél 2011. június
  • Hlavács J: Nem, én pl. a visegrádi utcában intéztem el az ügyeimet, mert nem ért rá egy hónapot. Nem mondanám... (2011.06.30. 12:10) Mi NE legyen?

Címkék

1. körzet (1) 2011. december 8 (1) 2 es főút (2) 3. körzet (2) adóbevétel-növelés (1) adótartozás (1) alakuló ülés (1) áldemokrácia (1) alkotmány (1) alsógödi strand (2) aluljárófestés (2) angol (1) antikorrupciós törvényjavaslat (1) beépítés (1) beszámoló (1) beszélgetés (1) bme (1) bme stég (1) búcsú (1) budapest (1) dugó (1) duna (4) dunakeszi (1) duna kotrás (1) duna utca (2) egykulcsos adó (1) előterjesztés (1) emelt szintű (1) energiatakarékosság (1) és (1) Fejlesztéséért (1) festés (2) formális szavazás (1) fűtés (1) garázsvásár (1) gazdaság (2) göd (32) gödi hírlevél (2) gödi sportegyesület (1) gödi sziget (4) gödi városi média kft (5) Göd Közbiztonságáért és Fejlesztéséért Közalapítvány (1) gse (1) helyi vállalkozások (1) hivatalok (1) hlavács judit (2) homoxiget (1) hulladékgazdálkodás (5) huzella tivadar általános iskola (4) Huzella Tornacsarnok (1) infrastruktúra (1) interpelláció (1) ipari park (1) iskolaátadás (1) járások kialakítása (1) képviselőtestületi ülés (5) kerékpártúra (1) kerékpárút (1) kéttanyelvű (2) kettős mérce (1) költségvetés (1) kommunális hulladék (1) komposztálás (1) körforgalom (2) korrupció (1) kosb (1) köszönet (1) Közalapítvány (1) Közbiztonságáért (1) közlekedés (2) közmeghallgatás (4) közoktatás (3) közösségépítés (1) közösségi munka (2) közös jogaink (1) közterek (1) közzététel (1) lakossági fórum (1) lets colour (3) lmp (12) lmp programja (1) magánóvoda (1) mellékág (1) mödlingerné kovács éva (1) munkahelyteremtés (1) nemeskéri út (2) német (1) nem erről volt szó! (1) nem kötelező önkormányzati feladatok (2) nyelvtanítás (1) oktatáspolitika (1) önkormányzat (5) önkormányzati választás 2010 (4) óriásplakát (1) óvoda (1) óvodaépítés (1) óvodai férőhelyek (1) pályázat (2) parkolás (1) pártszakadás (2) politika (1) schiffer andrás (1) sport (1) szabadstrand (1) szavazás (11) szégyenfal (1) szelektív gyűjtés (1) szemétdíj (5) szemétszállítás (5) tájékoztatás (3) takarékoskodás (2) településfejlesztés (3) televízió (3) termálfürdő (1) tulipánültetés (1) tüntetés (1) turizmus (1) újság (2) városi holnap (1) városi televizió (4) városmarketing (3) vasúti aluljáró (4) zöldhulladék (3) zöld iparágak (1) Címkefelhő

Közmeghallgatás a Duna-kotrásról

2010.10.20. 11:12 Hlavács J

Tegnap (2010.10.19-én) a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség által tartott közmeghallgatást, mivel, mint többször említették, rendelet kötelezi őket erre. Az eseményről jegyzőkönyv készül, amit majd az önkormányzatnak is megküldenek.
Az ügy apropója, hogy a Duna hajózóútjának javítása érdekében környezetvédelmi hatástanulmányt végeztek - és a munkát lebonyolító konzorcium szakértője (Szabó Gábor, Tér-Team Mérnök Kft.) most ismertette a terveket, valamint meghallgatta a lakosság véleményét, észrevételeit és válaszolt a kérdésekre.
Maga a folyamat jelenleg az engedélyezési szakaszban van, aminek lezárultával, 2011 második negyedében indulhat meg a közbeszerzési eljárás a kivitelezésre, a munkák pedig értelemszerűen ezt követően kezdődnek majd.

A hajóút-javításra azért van szükség, mert a magyarországi Duna-szakasz jelenleg nem felel meg a rá vonatkozó előírásoknak, a hajók év harmadában csak korlátozásokkal közlekedhetnek. A cél ennek megszüntetése, ennek érdekében végeztek részletes felméréseket (nem csak hajózási, hanem környezetvédelmi szempontokból is)

A minket érintő rész az alsógödi strandtól délre elhelyezkedő úgynevezett Gödi gázló, ahol 150 m széles,  kisvíznél 2,5 m mélységű útvonal kialakítását tervezik, összesen 53 000 m3 laza és márgás üledék kitermelésével. (Térkép itt) A Gödi gázló mélyítése szorosan összefügg a sződligeti és váci szűkületek rendezésével. A kotrást hagyományos berendezésekkel (kotróhajókkal) végeznék, és a kitermelt anyagot Vácnál, a mederben helyeznék el. A munka 40-50 munkanapot vesz majd igénybe, a vele járó zajterhelés a meder vonalán kívül nem éri el a nappalra meghatározott határértéket - de zajjal jár, ami érint néhány partközeli ingatlant.

A projekt kiterjed a Gödi-sziget mellékágának élőhely-rehabilitációjára is. Itt még nem alakult ki a végleges megoldás, a gödi önkormányzat, illetve a Duna-Ipoly Nemzeti Park véleménykülönbsége miatt. A gödi főépítész, Tarjányi Judit által képviselt álláspont szerint a sziget védelmében elengedhetetlen a mellékág folyamatos vízátfolyásának biztosítása, a Duna-Ipoly Nemzeti Park viszont a vizes élőhelyek lehető legkisebb mértékű bolygatását, a mellékág részleges, kisebb mértékű kotrását támogatja.

A felszólaló gödiek említették a parti ingatlanok megcsúszásának veszélyét, a megnövekedett hajóforgalommal járó erősebb hullámverést és zajterhelést. Vass Dániel gödi geológus pontos hidrológiai adatokkal és (szerintem) megfontolandó kompromisszumos javaslatokkal (pl. az Ilka-patak mellékágba terelése) járult hozzá az eszmecseréhez - amit a szakértők örömmel fogadtak.

A fórum négykor ért véget, a hatóság képviselői ezek után sietve távoztak, sértődötten kommentálva azt a megjegyzést, miszerint többeket is érdekelt volna az ügy, csak az időpont túl korai. (Egyébként is megpróbálták belefojtani a szót a főépítész asszonyba, miszerint a mellékág nem témája a hatástanulmánynak.) Szerencsére a szakértők még hosszasan elbeszélgettek a maradókkal a lehetőségekről (én hamarabb el is jöttem, mint ők).

Amellett, hogy meg kell oldani, hogy ne járjanak be quadok és teherautók a szigetre, személy szerint a kisebb beavatkozással járó mellékági kotrást támogatom - kevesebb elhelyezendő iszap, az élővilág kisebb zaklatása, nem mellesleg a part leomlásának kisebb veszélye miatt. És az olvasók?

Linkek:
részletesebb (és főleg hozzáértőbb) beszámoló Vass Dániel blogján
Duna hajózhatóság projekt

3 komment

Címkék: szavazás duna közmeghallgatás duna kotrás gödi sziget mellékág

A bejegyzés trackback címe:

https://lmpgod.blog.hu/api/trackback/id/tr1002385614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hlavács J 2010.10.20. 13:47:40

Idemásolom Tarjányi Judit hozzászólását, mivel neki valahogyan nem sikerült kommentelni:

Pardon. Kis helyesbítés. Az "ÖK" nem ragaszkodik vízáramláshoz, hanem a
sziget szigetjellegének megőrzéséhez, ez, gondolom kis vízállásnál 1m magas
vizet jelent legalább.
(ezzel a vízmagassággal védhető meg ugyanis a Sziget az illegális
gépjárművek behajtásától, amely nem csak quad és crossmotor, hanem teherautó
is, motoros fűrészelő segéderőkkel).

Azt a választ, hogy a Sziget megvédhető másképp is, konkrét magoldási
javaslat nélkül puszta demagógiának tartom.
Az eddigi "megoldások", (táblák, sorompók, az útba helyezett nagyobb
sziklák, rendőrség ellátása motorral, stb) mind hatástalannak bizonyultak.

További kérdés, hogy a két végén levő magasabb küszöbök hová kerülnének,
hogyan gátolják meg a behajtást a szigetre, és hogyan biztosítható a
szigetre való gyalogos bejutás, amely közepes vízszintig legalább szükséges
lehet.

Mindez az ÖK részéről nem csak jámbor óhaj lehet, mivel a Sziget ÖK
tulajdon, a kiság pedig állami, és az állami tulajdonból kikotort anyag
lerakását az ÖK az ÖK tulajdonú területre feltételekhez kötheti.
TJ

Hlavács J 2010.10.20. 14:01:02

@Tarjányi Judit: Nem csak jámbor óhaj, de ha nem tudunk megegyezni a DINPI-vel, a mellékág akár maradhat így, ahogy van. Legalábbis én így látom, lehet, hogy tévedek.
Talán demagógia azt mondani, hogy a sziklákat vissza kell rakatni, akár 10-szer, oszt majd megunják, de tudok még demagógabb is lenni: Vajon hogyan oldják meg a természetvédelmet a BNP-nél? Hisz az egy hegység, számos úttal, és egyébként is le lehet sétálni bárhol.
Vagy egy másik szempont: Mi lesz, ha beomlik a part? Nem mondom, hogy sajnálnám a sétányelkerítőt, amikor reggel a mederben találja a kerítését, de sokat én sem nyernék vele, ha egyáltalán nem lenne járható az ösvény...

Popovics György 2011.05.07. 22:40:44

Nagyon elavult, és egyáltalán nem környezetbarát az a vízszabályozás ami nálunk folyik, és amit ezek szerint az EU is erőltet. Egy folyót olyan méretű hajókkal kellene hajózni, amit az a folyó természetes állapotában lehetővé tesz. Lehet egyre mélyebb mederkotrással kanálissá silányítani egy folyót, de a fizika törvényszerűségei szerint a folyó valahol távolabb fogja lerakni azt a hordalékot, amit itt nem tud, és a kotrással kiváltott meder eróziónak meg lesz a következménye. Dr. Josef Reichholf, "Vízek világa" című könyvét kellene elolvasni a sok magát vízügyi szakembernek tartó vízügyesnek. Nagyon egyszerűen leírja az ok és okozat, a bűn és bűnhődés témakörét, a folyó szabályozás helytelen megoldásait. A szigetre visszatérve, szerintem huszadrangú kérdés, hogy gyalogosan be lehet-e menni. A normális vízáramlást kell biztosítani, és ehhez nem kell egy mindent felforgató kotrás. Így a sziget, sziget marad. Se több, se kevesebb, mint ami szükséges. Ha többet vesznek ki, azt a folyó úgyis feltölti hordalékkal, ha kevesebbet, akkor csak úgy járnak vele, mint a gödi földes utcák toldozása foltozásával. Több alkalommal dolgoznak a problémán, mégsem oldják meg azt.
süti beállítások módosítása