Emlékszem, amikor a fővárosból visszaköltöztem Gödre (hét éve), mennyire meglepett, hogy nincsen szemétdíj - tulajdonképpen el sem akartam hinni, hogy van ilyen. Aztán amikor bevezették, általános megrökönyödést keltettem ismerőseim körében az utcai pletykálkodások alkalmával, ugyanis lelkesen üdvözöltem a változást. Próbáltam azzal érvelni, hogy mennyivel igazságosabb lesz majd így - hiszen addig a hat kukát kirakó boltos is annyit fizetett, mint a felet megtöltő egyedülálló - de nem sok sikert értem el. Az sem számított sokat, hogy bizonygattam: én kétszer ennyit fizettem a második kerületben.
A helyzet azóta sem változott, csak én lettem tájékozottabb: tudom, hogy azért "olcsó" a szemétszállítás, mert az önkormányzat állja a különbözetet. A tavalyi emelés, amit az tett elkerülhetetlenné, hogy bezárták az évek óta engedély nélkül működő csörögi lerakót, és a helyébe másik (az előírásoknak megfelelő, értelemszerűen drágább) helyszínt kellett keresni, az arányokon nem változtatott. A TESZ azért is kénytelen minimum 120 literes kukára kötni csak szerződést, mert különben még nagyobb kompenzációt kéne kiimádkoznia az önkormányzati büdzséből. Mint az talán kezd látszódni, a hulladékszállítási díjak emelése pártján vagyok. No nem azért, mert különösen szeretek sokat fizetni, hanem mert tisztában vagyok vele, hogy ingyenebéd nincsen - ha nem szemétdíjként, hát máshogy, de végeredményben csak mi, gödiek álljuk a cehhet. Vagy az építményadóban, vagy másban; vagy adósságként, vagy elmaradt fejlesztések formájában.
Ráadásul a jelenlegi rendszer egyáltalán nem ösztönöz semmiféle önmérsékletre a hulladékgyártás terén, ami zöld szemmel egyenesen felháborító - gazdaságilag meg simán irracionális, hiszen a szelektív hulladékgyűjtés már kezd nyereségesbe fordulni, de legalábbis nullszaldós. Azaz a városi költségvetés is nyerne vele, ha minél több háztartás, minél nagyobb mennyiséggel kapcsolódna a rendszerbe. Ami - mármint a házhoz menő zsákos gyűjtés - egyébként messze a leghatékonyabb, és emellett a legkényelmesebb is a környezettudatos polgárok számára.
Ha megemelnénk a szemétdíjakat - jó, talán nem kéne hirtelenjében a teljes költséget a lakosságra hárítani, csak mondjuk a kétharmadát -, de ugyanakkor megengednénk a kisebb kukák használatát, két legyet ütnénk egy csapásra. A város terhei kicsit könnyebbednének - ami most, az adósságtörlesztés idején egyáltalán nem lényegtelen -, és a keveset szemetelők, ha nem is járnának jól, de legalább nem kéne többet fizetniük.
Felmerült a súlyalapú díjazás ötlete is (én Szabó Csaba képviselőtől hallottam először), amit elsőre felesleges túlzásnak gondoltam, de egyre inkább tetszik. A rendszer kiépítésének költsége (információim szerint) körülbelül 300 000 forint kukásautónként, azaz nem is olyan eget rengetően sok. A járulékos haszon viszont felbecsülhetetlen: abszolút igazságos, hiszen mindenki pont annyit fizet, amennyi szemetet termel (a lerakókban is súly alapján szedik a díjat), és eléggé elrettentő - mégiscsak rossz érzés szembesülni a ténnyel, hogy havi egy tonna szemetet gyártok, pláne, ha ez elég komoly számlaösszegben is megmutatkozik. Közben pedig a szelektív zsákok elszállítása továbbra is ingyenes - azaz megvan a megfelelő motiváció is. Ha a lakosságra csak a lerakói díjat hárítjuk át, a begyűjtést és a szállítást pedig továbbra is a város finanszírozza, a politikai érdek is megmarad, hogy folyamatosan a lehető legalacsonyabban tartsuk a költségeket. (Mert ha mindent simán kifizettetnénk a gödiekkel, ugyan miért foglalkoznánk a spórolással, azaz a hulladékmennyiség csökkentésével?)
Felmerülhet a kérdés, ugyan miért nem csatlakozunk mi is a Zöld Híd Programhoz, hiszen olyan szépen hangzik - nézzük meg a partner önkormányzatok szemétdíjait, és a válasz egyértelmű. Arról nem is beszélve, hogy ez esetben újfajta szelektív gyűjtést kellene bevezetni, mert a Zöld Híd a saját rendszerét működteti (csak gyűjtőszigetekkel). És persze jól hangzik, hogy 106 település közös megoldása (a háttérben valójában egy igazi "hulladékmultival"), de a gigaméretű lerakó, ezzel együtt pedig a szemét utaztatása akár 100 km távolságra, füstöt okádó, ósdi kukásautókkal, egyáltalán nem "Zöld" megoldás.
Aztán persze lehet azon gondolkodni, hogy alakítsunk ki városi komposztálóüzemet (talán még bevételt is hozna, ha más települések is használnák), saját lerakót vagy neadjisten hőtermelő miniégetőművet, de ha most nekiállnék ezek előnyeit-hátrányait elemezni, sosem érne véget a poszt.
Szóval, mi legyen a szeméttel?